אקטיבציה כמענה להפרעת מצב רוח דיכאון

דיכאון הוא הפרעת מצב רוח ואדם הסובל ממנה יתקשה מאוד למצוא את האנרגיות והמוטיבציה הדרושה על מנת לעשות שינוי בחייו. אקטיבציה היא החלק ההתנהגותי בטיפול CBT בהפרעות דיכאון. משמעות המילה אקטיבציה היא סיוע למטופל להפעיל את עצמו, לקום, להתארגן ולהתחיל לנהל סדר יום. הבעיה הגדולה הנובעת מתחושת הדכדוך העמוק, או הדיכאון היא בעיית מוטיבציה לפעול בחיים. 

מטרת האקטיבציה היא העלאת המוטיבציה לפעול והיא עובדת מתוך ההבנה שדרושה מידה מסוימת של מוטיבציה כדי להתחיל לפעול – וכי עצם תחילת הפעולה מעלה את המוטיבציה להמשך.

האקטיבציה אצל כל מטופל תראה אחרת והיא תמיד תקרה בהסכמה מראש בין המטפל למטופל

כך זה עובד.. ואכן, זה עובד!

דיכאון הוא מצב רגשי בו אין לנו חשק לעשות שום דבר וכשאנו מכריחים את עצמנו לעשות משהו, פשוט כי אין ברירה, פעמים רבות התוצאה לא תהיה כפי שרצינו. ייתרה מזו, כשאנו עושים משהו ונכשלים – הפרשנות שלנו תהיה "ברור שנכשלתי. אני לא טוב בשום דבר. חבל שניסיתי" ואילו כאשר אנו עושים משהו והוא מצליח, נגיד לעצמנו משפטים כמו "זה לא אומר כלום. זה רק מזל. פוקוס", או "גם שעון מקולקל צודק פעמיים ביום" וכד'. הדיכאון גורם לנו לראות את הדברים בצורה מסויימת שאינה לטובתנו ולבטח לא "מפרגנת" לנו. מבחינה זו דיכאון הוא סוג של נבואה שמגשימה את עצמה והוא מחמיר את עצמו ככל שהזמן חולף מבלי שנילחם בו. 

במצבי דיכאון, על פי רוב הזמן לא יעשה את שלו. עלינו לעשות מעשה כדי לצאת ממנו. אקטיבציה – קרי, החלק ההתנהגותי בטיפול CBT תהיה אפקטיבית מאוד ביציאה מהדיכאון. בעיקר כאשר זו משולבת בטיפול קוגניטיבי, הכרתי.

 

Bronken window
שבור את תקרת הזכוכית שלך

מי מאיתנו לא מרגשי לפעמים שאין עוד לאן לצמוח?
אז זהו - שיש... תמיד!

Junction
קבע את סדרי העדיפויות שלך בחיים

להנהיג סדרי עדיפויות בעסק ובחיים

Surfing
איך להפוך משבר להזדמנות

הגל מאיים לשטוף אותך? בוא נראה ביחד איך נצא מזה מחוזקים

Keys
המפתח בידיים שלך

התקשר עכשיו ופתח את הדלת לעתיד שאתה רוצה לעצמך

previous arrow
next arrow
הגדלת תמליל
שינוי קונטרסט