טיפול קוגניטיבי

טיפול קוגניטיבי, הוא ללא ספק טיפול המפתח ב CBT והוא מבוסס על הרעיון הבסיסי שקיים כבר לפחות 2000 שנה, על פיו הרגש שלנו הוא תוצאתי למחשבה וזו, לא תמיד רציונלית. ה CBT קובע כי קיימות מחשבות אוטומטיות וכי אלו הן מהירות כל כך שלעתים אנו אפילו לא מודעים אליהן. המחשבות האוטומטיות מעוררות בתורן רגשות בצורה שאינה נשלטת על ידינו והרגשות שלנו גורמים לנו לפעול בצורה בה אנו פועלים. 

הרעיון העיקרי שעובד בבסיס טיפול קוגניטיבי הוא הרעיון שאפשר לזהות את המחשבות האוטומטיות, באמצעות מודעות ותרגול. לאחר שלמדנו לזהות אותן, נוכל לבחון אותן בראי המציאות וכאשר זה נדרש – ועם הרבה מאוד תרגול, נוכל להחליף אותן. למחשבות האוטומטיות שנרצה להחליף אנו קוראים מחשבות אוטומטיות שליליות, מחשבות אוטומטיות שאינן אדפטיביות – כאלו שאינן משרתות אותנו בצורה טובה.

קרא עוד!

כאן חשוב להדגיש שאנחנו לא רוצים ללמוד לשקר לעצמנו. יש לנו לפעמים מחשבות אוטומטיות שאינן נעימות, אך שהן כן נכונות. עם המחשבות הללו אנחנו רוצים ללמוד לחיות. אנחנו נחפש אילו מחשבות נוספות הן מעוררות. אפשר לחשוב על דוגמא. למשל – אדם חולה שעל פי חוות דעת רפואיות מבוססות יודע שימיו קצרים. תהינה לו מחשבות אוטומטיות של מוות קרוב. אילו הן לא מחשבות אוטומטיות שליליות או מעוותות, שכן הן מבוססות על מציאות סבירה. יתכן שאדם כזה יפתח חרדות ופחדים. אחרי הכל, זה סביר, נכון?! ובכן, בטיפול קוגניטיבי איכותי אנו נחפש את המחשבות האוטומטיות השליליות שידיעה זו מעוררת ואותן נרצה לבחון. מחשבות כמו, למשל, "אני לעולם לא אספיק לומר לאשתי (או לאימי, או לחברי) עד כמה אני אוהב", או "היו לי כל כך הרבה דברים שרציתי להשיג ואני לא אעשה יותר כלום. כל כך רציתי לעשות צניחה חופשית וזה כבר לא יקרה". תחושות הצער של אדם כזה עלולות להיות חזקות עד כדי הימנעות מוחלטת, בלי לקום מהמיטה תוך המתנה לקץ. אדם במצב כזה יוכל באמצעות טיפול קוגניטיבי לייצר מצב בו הוא יצליח לקום מהמיטה ולהיות בעשיה, לחיות את יתרת חייו כמו שהיה רוצה.

אנו עושים זאת בין השאר באמצעות זיהוי עיוותי חשיבה העומדים בבסיס המחשבה האוטומטית. עבודה על החלפת מחשבה באמצעות שימוש במודלים מוכרים של החלפת מחשבה (מודל אמ"ת / אפרת). זיהוי הרגש המתעורר באמצעות המחשבה השלילית, איתור מחשבה חלופית ובחינת מידת האמונה בה ואז – בחינת השינוי ברגש.

העבודה הקוגניטיבית בטיפול דורשת תרגול ומיומנות, אך משזו נרכשה החיים משתנים ושמחת החיים הופכת מביטוי לדרך חיים.

 

לקריאה נוספת:

עיוותי חשיבה, מחשבות אוטומטיות

טיפול התנהגותי לחרדהטיפול התנהגותי לדיכאון

שבור את תקרת הזכוכית שלך

מי מאיתנו לא מרגשי לפעמים שאין עוד לאן לצמוח?
אז זהו - שיש... תמיד!

קבע את סדרי העדיפויות שלך בחיים

להנהיג סדרי עדיפויות בעסק ובחיים

איך להפוך משבר להזדמנות

הגל מאיים לשטוף אותך? בוא נראה ביחד איך נצא מזה מחוזקים

המפתח בידיים שלך

התקשר עכשיו ופתח את הדלת לעתיד שאתה רוצה לעצמך

previous arrow
next arrow
Slider
הגדלת תמליל
שינוי קונטרסט