מה זה התקף חרדה ולמה זה קורה לי?

התקף חרדה, הנקרא גם התקף פאניקה, התקף קצר, מהיר שלעתים קרובות מגיע ללא אזהרה ומבטא חרדה גדולה. התקף פאניקה מתבטא לעתים, בצורות שונות אצל אנשים שונים. במקרים רבים הוא יופיע עם סימנים של דפיקות לב מהירות וחזקות, נשימה מהירה, הזעה וביטויים פיזיים נוספים. תופעות אלו מעודדות את החרדה ומגבירות אותה עד לרמה שהפחד הגדול שלנו בזמן ההתקף הוא מוות והפחד הגדול בין ההתקפים הוא מההתקף הבא. מטופלים רבים מדווחים על פחד מהמוות ואחרים מפחדים שהם "מאבדים את זה" – ובאמירה זו מתכוונים לאובדן השפיות.

החדשות הטובות הן שפחדים אלו אינם מבוססי מציאות. הסטטיסטיקה מוכיחה כי התקף חרדה (התקף פאניקה) אינו הורג והוא גם לא הוכחה לאובדן השפיות.

איך נפתרים מהתקפי חרדה?

ההתקף מבוסס חרדה ומעורר חרדה ומבחינה זו הוא משמש כנבואה שמגשימה את עצמה.

אדם שחווה התקף חרדה משמעותי מפחד משובו של ההתקף. תחושה שמגבירה את אפקט החרדה שעורר מלכתחילה את ההתקף. הפחד מההתקף הבא גורם להימנעות מכל מה שעלול לגרום להתקף הבא ובמידה רבה מגדיל את הסיכוי לו.

חשוב לדעת שהטיפול למניעת הישנות ולהתמודדות מוצלחת יותר בהתקפי חרדה ובהפרעת פאניקה אפשרי ויחסית לקשיים רגשיים אחרים, אפילו פשוט ומהיר. טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצע יעיל מאוד ומגובה במחקרים רבים המעידים על הצלחת הגישה (אנגליה, אוסטרליה, ארצות הברית). הטיפול באמצעות הפרוטוקול המאוחד של ה CBT בעצימות נמוכה הוכח כיעיל ומהיר עם השפעה לטווח הארוך:

Oxford guide to Low Intensity CBT Interventions, (Page 562)

רוצה לקרוא עוד? היכנס/י ל https://scholar.google.com/ וחפש/י panic attack & Low intensity CBT

או.. פשוט, לקבוע פגישה ולהפסיק לחיות בפחד.

הגדלת תמליל
שינוי קונטרסט