משמעות התקשורת היא בתגובה שמקבלים

אם אנחנו מסכימים עם המשפט הזה, הרי שכדאי ללמוד את עקרונות התקשורת שמופיעים בעמוד זה. כשאנחנו מתקשרים עם מישהו אחר, המטרה שלנו היא לקבל ממנו את התגובה הרצויה. אחרת למה להתאמץ?!

העקרונות הללו מיישמים מטרה של שיפור מערכות יחסים ויצירת תקשורת מקרבת. הם לא מתאימים לתמיד. יש מצבים בחיים שהתגובה שאנחנו רוצים היא דווקא ריב, או אפילו ניתוק קשר. החיסרון שלהם הוא שניהול תקשורת לפי עקרונות אלו מחייב ויתור מוחלט על האגו. ותירגול.. הרבה תירגול.

 

ששת העקרונות לתקשורת אפקטיבית

העיקרון הראשון הוא: דבר עם האוזניים וזה עוד לפני השש שנפרט מיד. ולעיקרון הזה יש אפילו ראשי תיבות משלו EAR :

Empathy אמפתיה

Assertiveness אסרטיביות

Respect כבוד

ומעל לכל – כל שש העקרונות צריכים לבוא לידי ביטוי בצורה אותנטית. לכל אחד מאיתנו יש גלאי שקר וצביעות קטן טבוע איפה שהוא בין האוזניים. אנחנו מריחים זיוף מרחוק ובקלות, אפילו שמץ קטן של זיוף ומרגע שנדמה למאזין שלך שהריח זיוף, אין סיכוי לתקשורת אפקטיבית יותר, אלא לאחר שתרגיע את חיישן הזיוף והצביעות הפנימי שלו.

חשוב מאוד – שימוש בכלי זה לניהול תקשורת אפקטיבית דורש תרגול רב וגובה מחיר עצום – המחיר של אובדן מוחלט של האגו. רק אם תסכים לתת לאגו שלך למות תוכל לראות את התוצאות הללו. בדרך כלל, אין לאדם שום סיבה לשלם מחיר זה בתקשורת עם אדם שאין לך שום רצון לשפר את מערכת היחסים אתו. הרעיון הוא להשתמש בכלי זה רק ואך ורק עם אנשים איתם אנו רוצים לשפר את מערכת היחסים שלנו. לאחרים אנחנו יכולים בהחלט לומר את דעתנו עליהם בלי חשבון ומתוך מוכנות אמתית לשלם באובדן מערכת היחסים, או בשימורה כפי שהיא. 

אמפתיה שמצדיקה את שמה, איך ומה היא?

  1. קבל את העובדה שבדברים שהאחרים אומר יש אמת. מצא במה נכונים דבריו ואשר שאתה מסכים. אנחנו קוראים לשלב זה "מצא את האמת". ללא סימן שאלה. תמיד. לא בציניות, לא בסרקזם. האמת שם, מצא אותה, ציין אותה בכנות ואתה בדרך הנכונה. דגש חשוב – אין הכוונה לשקר או לזייף. אין הכוונה שכל מה שהוא אומר הוא אמת לדעתך. אבל יש שם משהו נכון ואמתי. עד שלא תמצא אותו לא באמת תוכל להתקדם.
  2. היה אמפתי למחשבותיו של בן השיח שלך. נסח במילים שלך את הדברים שאמר לך. השתדל שלא להשמיט שום פרט מהדברים, כולל החלקים הלא נעימים ששמעת. נסח את דבריו ללא הבעת דעה וללא שיפוטיות. שים לב – זה חלק קריטי וקשה. הצלחה בו דורשת תרגול רב, אך לאחר שתתמחה בכך, תוכל לנהל תקשורת אפקטיבית כמו שכנראה לא חווית מעולם עם כל מי שחשוב לך.
  3. היה אמפתי לרגשותיו של בין השיח שלך. הכר ברגשות שאתה מניח שהוא מרגיש לאור הדברים, ציין אותם ועשה זאת בפתיחות, בכנות ושים סימן שאלה בסופם. 

אוקי… ומה עכשיו?

4. שאל שאלה נוספת, עדינה ומכבדת, באופן שיאפשר לבן השיחה שלך להרחיב עוד באשר למחשבתו או רגשותיו בנושא. השאלה צריכה לעסוק ברגשות או במחשבות שלו ולא בפתרונות אפשריים. דוגמה לשאלה יכולה להיות, למשל: "ספר לי עוד מה הרגשת כש…"

5.בטא את מחשבתך, דעתך או הרעיון שלך בהקשר לדברים. עשה זאת ביושר, בטקאט ובכבוד. נכס את הדברים לעצמך, לא לבן השיח שלך. למשל, "אני מרגיש די עצבני וכועס עכשיו", במקום "אתה ממש מעצבן אותי כרגע"..

6.מצא משהו חיובי ומכבד לומר לבן השיח שלך, בכל מקרה, גם בלהט הרגע. משהו אמתי, לא מזויף, חיובי ונכון אודות בן השיח שלך. 

(*) יתכן שאת הסעיף הרביעי תרצה לבצע דווקא בסוף, כדי לאפשר לעצמך להשלים את כל ששת העקרונות לפני שאתה מעביר את רשות הדיבור אליו.

(**) אין חשיבות לסדר הדברים, אתה יכול לבחור באיזה עקרון להתחיל ואיך להמשיך ובלבד שתשתמש ככל האפשר בכולם

מבוסס על: The five secrets of effective communication by Dr. David Burns

 

הגדלת תמליל
שינוי קונטרסט