כלים למטפלי CBT

אזור זה מיועד למודרכים, מטפלי CBT ולמטפלי CBT בעצימות נמוכה ומביא כלים נוספים שמצאתי שימושיים. הכלים פותחו ע"י מומחים בתחומם, ותורגמו על פי רוב על ידי תוך התאמות מתבקשות בהיבט השפה ולעתים התרבות אך תוך שמירה על התוקף המחקרי במקור.  

דגשים לטיפול באונליין

עבודת המטפל באונליין CBT דומה בבסיסה ובמהותה לעבודה בקליניקה. יחד עם זאת, ישנם מספר דגשים שכדאי לשים עליהם את הדעת. החל בקביעת הסטינג הטיפולי וכלה בדרך בה אפשר לעשות חשיפות מבוקרות ומדודות. מובן שיש להבדיל עוד בין תנאי אונליין אידיאלים – למשל כאשר המטפל יושב בישראל והמטופל בחו"ל אך הימים הם ימי שיגרה לבין תנאי חירום, דוגמת תקופת הקורונה במהלכה מטופלים לא יכולים לצאת מהבית לביצוע חשיפות.

סטינג טיפולי באונליין

הסטינג הטיפולי בקליניקה הוא ברור, משתנה קלות בין מטפל אחד לאחר, אך ברור. הסטינג הטיפולי באונליין צריך להיות דומה. אנו נבקש מהמטופל (ומעצמנו) לשבת במקום פרטי, חדר סגור אם אפשר, לפנות את הזמן הדרוש לפגישה ולהימנע מהסחות דעת במהלכה. ככל האפשר להשתמש במחשב ולא בטלפון נייד על מנת שאפשר יהיה לשתף מסך אם נרצה. נשתמש בכל הטפסים, החוזה ושאר הניירת בה אנו רגילים להשתמש בשגרת טיפול בקליניקה אך יחד עם זאת, נגלה גמישות רבה בהתייחס לתקלות תקשורת וקשיים אחרים שעלולים לנבוע מהמפגש הוירטואלי. לרבות, אם אין ברירה – פגישה טלפונית, ללא תמונה.

חשיפות ואקטיבציה

עם נושא האקטיבציה האתגר אינו מורכב מידי והאקטיבציה יכולה להיות דומה מאוד לזו שתיעשה בשיגרת טיפולים רגילים. נושא החשיפות לטיפול בחרדות הוא קריטי, כמטפלים אנו יודעים שטיפול CBT איכותי ראוי שיכלול את החלק ההתנהגותי בטיפול ואין לוותר עליו. יחד עם זאת, יש להבדיל בין חשיפות בחיים לחשיפות CBT, מדודות, מבוקרות, ללא הסחות דעת וכוללות חזרתיות מספקת. בימי שיגרה מומלץ לבקש איש קשר לליווי המטופל בחזרות לפי סולם החשיפות שתקבעו. יש להדריך ולהנחות אותו לביצוע החשיפות ולעבוד עם אותו איש קשר בצמידות. במקביל לחשיפות חשוב ללמד את המטופל והמלווה בתרגילי רגיעה לשחרור לאחר החשיפה. לא מומלץ להסתפק בחשיפות בדמיון, אם כי זהו כלי טוב לשלבי החשיפה הראשונים.

אתיקה והדרכה

יש להקפיד על כל כללי האתיקה כבשגרה. מטופל האונליין הוא מטופל ככל מטופל ויש לשמור על כל הדגשים כרגיל. מומלץ בחום להשתמש בסופרויז'ן (הדרכה) בליווי של כלל המטופלים ובמיוחד של המטופלים באונליין. בנוסף להדרכה מקצועית, אני ממליץ על הדרכת עמיתים. להבנה נוספת בנושא אשמח לשוחח

כלים דיגיטליים

כדי לעשות עבודה איכותית באונליין, הן המטפל והן המטופל יצטרכו חיבור יציב לאינטרנט. ההמלצה היא להשתמש במחשב ולא בטלפון הנייד, אך גמישות היא שם המשחק ולעתים פשוט אין ברירה. כלים לניהול פגישה וירטואלית קיימים בחינם – zoom.us הוא בלי ספק אחד המוכרים והטובים. כמוהו ניתן להשתמש גם ב Hangouts Meet המוטמע בתוך יומן גוגל במחשב (כדי להשתמש בו מהטלפון הנייד יש להתקין את האפליקציה). היוטיוב מלא בסרטוני הדרכה לשימוש בזום והינה הסבר קצר על השימוש בהנגאואטס. 

כדי לאפשר עבודה איכותית גם בין המפגשים והכנה טובה למפגשים אני ממליץ להשתמש ביומני מצב הרוח הוירטואליים הנמצאים בעמוד זה כחלופה ליומנים מנייר וכן ללוות את המטופל באמצעות הודעות (וואסאפ, SMS גם בין המפגשים). 

יומן מצב רוח 3

ליומן שלוש נעבור כאשר המטופל כבר שולט שליטה מלאה בזיהוי עיוותי החשיבה העומדים בבסיס מחשבותיו האוטומטיות. זה השלב להתקדם ולעבור ליומן 3. אם עד עתה הסתפקנו באיתור מחשבה אוטומטית יחידה סביב אירוע ספציפי, ביומן שלוש נאתגר את המטופל לאתר את כל המחשבות האוטומטיות סביב האירוע הבודד. 

יומן מצב רוח 2

יומן מצב רוח 2 הוא השלב הבא, כאשר המטופל כבר שולט היטב ביומן 1 והמטפל חש שאפשר להתקדם. זה הזמן לעבור ליומן 2. המטופל ימלא את היומן במהלך שגרת יומו בין הפגישות והמטפל יקבל הרבה מאוד חומר לעבוד איתו בפגישה הבאה.

יומן מצב רוח – 1

יומני המצב רוח שפותחו על ידי ד"ר ברנס משרתים אותנו בעיקר כמשימות בית למטופל. כוחם רב באיתור מחשבות אוטומטיות, הרגשות הנובעים מהם וחשיפת אמונות היסוד והסכימות המנהלות את המטופל. יומן מצב רוח 1 משמש את המטפל המיומן כ"צילום הרנטגן" של עולם הרגש של המטופל ומסייע למטופל לשיים את מחשבותיו האוטומטיות והרגשות הנובעים מהן.

בסרטון הקצר שצירפתי כאן אני מסביר בקצרה, איך להפוך את היומנים והאמצעים האחרים שצרפתי לשלכם. אם תעקבו אחר הסרטון, אומנם לא תוכלו להתרשם מיכולות עריכת הוידיאו שלי, מאיכות הסרטון (SD) ואפילו לא מעד כמה שאני פוטוגני. מה שכן תוכלו, ובקלות הוא להעתיק את הקבצים שמצורפים בלינקים שבעמוד ולהפוך אותם לשלכם. תוכלו לשלוח את הלינקים שתיצרו למטופלים שלכם, לקבל את התגובות שלהם ואפילו לקבל התראה בזמן אמת שמטופל או מטופלת מילאו יומן או שאלון.

שאלון סיכום פגישת טיפול

שאלון סיכום פגישת טיפול, מכיל את שאלון החרדה ושאלון הדיכאון עם התאמות למטופל בסיכום טיפול וכן שאלון משוב על יעילות הטיפול האחרון. ההיגיון העומד מאחורי שאלון זה הוא ההכרח לדעת – ולא לנחש, עד כמה הייתה הפגישה האחרונה יעילה ומועילה. עד כמה השתנתה תפיסת המטופל את המצב ועד כמה הוא חש שהפגישה הועילה לו. רק מטפל שמוכן לוותר על האגו ולשאול יכול להתקדם במאה אחוז מהקצב לו הוא מסוגל. 

שאלון הכנה לפגישת טיפול

שאלון הכנה לפגישה כולל בתוכו את שאלון החרדה ושאלון הדכאון (PHQ, GAD) הסטנדרטים בניסוח שיהיה קל ונוח למטופל להשיב בתוך דקות ספורות. אתה תקבל את תשובות השאלות למייל שהגדרת בשאלון ותוכל להתחיל פגישה איכותית ואפקטיבית. [והמטפלת תוכל, סליחה על הניסוח בלשון זכר 🙂 ]

ששת עקרונות האמפטיה (מבוסס על חמשת עקרונות האמפטיה של ד"ר ברנס)

הגדלת תמליל
שינוי קונטרסט