מה זה WinCBT ?

גישת הטיפול WinCBT נולדה במכללה האקדמית וינגייט על ידי יזמי תוכנית ההכשרה למטפל LiCBT במכללה. מדובר בגישה אינטגרטיבית המבוססת על תפיסת העולם של מפתח ה CBT בעולם ד"ר בק על פיה "אנחנו מרגישים מה שאנחנו חושבים", (you feel what you think). אבל זה לא נגמר שם. הגישה הכילה בתוכה המון מפניני החוכמה של ד"ר ברנס, מפתח שיטת TEAM CBT ומי שאחראי בין השאר לתפיסת "חמשת עקרונות האמפתיה". מחקר בתחומים קשורים עוסק בדר"כ במחקר הלקות וממנו מסיק על אופן הטיפול ואיך דברים נראים ללא הלקות – וזה עובד. אנחנו עשינו עוד משהו. רצינו לראות איך אנשים מצליחים חושבים, איך הם מרגישים וללמוד גם מהצלחות. כאמור, לא רק הצלחות של ספורטאים, אבל הספורט הוא בהחלט מפתח טוב להבנת צורת החשיבה ולשינוי האופן בו אנחנו מרגישים. השם לגישה ניתן לה רק לאחרונה והוא מכיל בתוכו בדיוק את ההבדל. WinCBT הוא לא רק הדרך להצלחה, הוא לא רק ללמוד איך הבעיה מפעילה אותנו, הוא גם ללמוד מההצלחה ולראות איך היא יכולה להשתחזר ולהפוך אוטומטית. איך אפשר ללמוד מרץ המרתון ש"פוגש את הקיר" מהיזם שפוגש משקיע מלחיץ, מהסטודנט המצטיין. איך אלו חושבים ואיך אנחנו יכולים לאמץ את הגישה.

השיטה כוללת עבודה קוגניטיבית רבה ועמוקה תוך שימוש בכלי טיפול מוכחים מחקרית וגם מיינדפולנס, תרגילי רגיעה, כלים לעבודה התנהגותית, שיטות לשיפור התקשורת הבינאישית, עבודה בדימיון מודרך ועוד ועוד.

קרא עוד

הרגשות אינם נשלטים על ידנו באופן ישיר, אבל המחשבות כן. את המחשבות שלנו אנו יכולים לבחון, לבדוק – האם נכונות ב 100%, נכונות חלקית או אולי לא נכונות בכלל. ככל שנצליח להבין את המחשבות האוטומטיות שלנו, לבחון האם הן מבוססות על טעויות חשיבה (ויש למעלה מ 10 משפחות מוכרות של טעויות חשיבה), כך נוכל לבחון האם נוכל והאם כדאי לנו להחליף את המחשבה.

כשנצליח לעשות זאת, יתחלף גם הרגש הנובע מהמחשבה שהחלפנו. ההיגיון נשמע פשוט, התהליך גם כן, אינו מסובך, אך דורש ליווי, לימוד ואימון ובשביל זה אנחנו כאן. בטיפול בעצימות נמוכה אנו יודעים לטפל בדברים ה"רגילים" שמנהלים לנו את החיים, בפוביות ובפחדים ספציפיים, בפחדים הכלליים יותר, מה שנקרא "חרדה כללית" ובתחושות דיכאון, דכדוך ועצב שמפריעים לנהל אורח חיים כמו שהיינו רוצים.

בטיפול WinCBT טוב אנחנו לא נרוץ לטפל בשום דבר, לפני שנבין קודם מה המטרה, מה תרצה להשיג ועל מה תהיה מוכן לוותר כדי להרגיש טוב יותר ולתפקד בחיים טוב יותר.​ העבודה הקוגניטיבית תשולב בשינוי התנהגות מכוון, מתוכנן ומנוהל ביחד, בשיתוף פעולה, באופן שיבטיח את ההפנמה של השינוי, עד שייהפך אוטומטי ויהיה חלק ממך.

למצוא את שמחת החיים והמשמעות בחזרה